Valg af hund? hjææælp {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg har her efter min konfirmation måske fået lov til at få en hund
Men jeg ved simpelthen ikke hvad for en race jeg gerne vil have, så jeg håber at i kan/vil hjælpe mig
Her er lidt info om hvad jeg søger:
*Jeg vil gerne have en aktiv og lærernem hund
*Jeg vil gerne kunne lave agility med den
*Det skal være en race der fungerer med alle hunde (jeg ved ikke om alle racer gør det)
Her er lidt om hvad jeg kan tilbyde en hund
*Jeg vil lærer den massere af tricks
*Den vil komme ud hver dag
*Jeg vil træne agility en gang om ugen
*Jeg bor i et stort hus med en stor have
*Jeg har en kastreret hanhund i forvejen, og min søster har hund (min søster bor ikke hjemme) så den vil også blive social med andre hunde
*Den vil få massere af kærligheden (vores dyr må gerne være i sofaen)
Jeg er ligeglad om i forslår en blandings hund eller en racehund da det ikke betyder noget for mig
Hvis i lige pludselig falder over en annonce så må i meget gerne smide et link
Det er lige meget om det er en voksen hund eller en hvalp, da det hellere ikke betyder så meget for mig
Jeg vil self. Ha fuld forældre opbakning så dette skal ikke kommenteres på
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.552
Husk hunden ikke må springe før den er over 1 år
jul 2013
Følger: 7 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 131
Hjemme har jeg en amstaff blanding på 5 år
Min søster har en rottweiler på lidt under et år
Af størrelse tænker jeg lidt labrador, rottweiler størrelse eller mindre
KD
Ja det kunne godt være en mulighed Ja det vil jeg huske
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 245 Hunde: 2 Annoncer: 1 Emner: 147 Svar: 5.616
jul 2013
Min søsters hund er en tæve
jul 2013
Jo det er på hyggeplan det jeg gerne vil lave med hunden
Som sagt den ene hund rottweileren er ikke vores hund her hjemme det er min søsters og hendes kærestes hund, og de bor ikke her hjemme
jul 2013
feb 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 9
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 8 Svar: 56
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 98 Svar: 602
jul 2013
Ja det lyder også som en rigtig god ide Jeg vil prøve at snakke med en der har en border collie
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 967 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.477
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.074
Især da ikke hvis i tænker på, at den skal kunne tumle med de to andre..
De border collier jeg har haft, har bestemt ikke brudt sig om brydelege... det er en helt anden type hund....
Og en meget krævende hund...
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.263
Hyrdehundene er jo nemt trænbare, fordi de er avlet til at kunne samarbejde med hyrden og andre hunde om at vogte får. Borderen kører højere en collien er min erfaring, den kræver mere aktivering - men collien elsker også at træne og er meget nem og lydhør.
Hvis du overvejer at købe en af de to racer, så køb med DKK stamtavle.
Vi har langhåret collie og vi har haft den sammen med en rottweiler, collien (min Fie) styrede hele svineriet, rottweileren var from som et lam når Fie var i nærheden, så de to racer kan sagtens gå sammen.
jul 2013
Men det kunne godt være at labradoren er det bedste valg
aug 2008
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 3 Svar: 20
Jeg synes, Labrador lyder som et rigtig godt valg. En robust og social hund, som også er lærenem, men samtidig kan den også tåle, at der bliver lavet fejl uden at der straks er sket fejlindlæring. Labben vil også kunne fungere i hjemmet, hvis der opstår perioder, hvor den ikke får så meget aktivering (f.eks. i eksamensperioder, når ejer er bortrejst på studietur eller lignende).
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.957
Ellers evt. en lab af lidt mindre linjer, så den har det lidt nemmere på en agilitybane.
En mellemschnauzer ville også kunne følge med de to nuværende hunde, og den er fin på en agilitybane, men jo slet ikke den hurtigste..
jul 2006
jul 2013
http://www.hundegalleri.dk/marked/Hund/99654-labrador-retriever-jack
Jeg håber ikke han bliver solgt før min konfirmation
aug 2008
jul 2013
aug 2008
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
Jeg synes også, at det i teorien er en god idé at få hvalpen på besøg i det nye hjem - men faktum er bare, at det for det første nok ikke er muligt, fordi opdrætter nok ikke gider vente på at hvalpen er gammel nok til, at den kan komme med dig hjem og så efterfølgende skulle risikere, at skulle finde en ny køber, hvis I ikke vil have hvalpen. For det andet, kan I ikke bruge den ene weekend til ret meget. Hvalpen ændrer sig enormt meget, bare i de første uger og måneder, og ofte kan man først rigtig se deres sind når de er udvokset.
Så hvis I vil have hunden på prøve, vil jeg også klart foreslå internat. Jeg tror det bliver meget svært for jer at finde en opdrætter, der vil gå med til det, og jeg tror som sagt heller ikke, at I kan bruge det til ret meget, så længe den er hvalp. :o)
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
Det er noget andet med en ung eller voksen hund fra internat el.lign. Da vil en prøvetid på et par dage give mening. Både for dem, der gerne vil give hunden et godt og blivende hjem, og for jer som evt. nye ejere.
Iøvrigt synes jeg også, at en labrador kunne være et bud på en race, der kunne passe til dig og din familie.
maj 2006
Lige meget hvilken hund du finder frem til, så sørg for du har din families fulde opbakning til den, og vælg så ud fra hvad du gerne vil ha', og ikke ud fra hvad vild fremmede mennesker mener du kan magte. Få din familie til at vurdere, hvad de mener du kan magte, og find så en hund sammen med dem. Ikke dermed sagt at du ikke skal lytte til det folk skriver her, men jeg syntes altså bare der generelt er en tendens til, at folk altid anbefaler noget andet end det de selv har, fordi lige præcis deres race, kræver en "verdensmester" som dem selv at styre og aktivere (sat på spidsen, og nu skal jeg nok få hug ). Hundene er langt hen ad vejen hvad vi gør dem til, og jeg vil sgu' nødig ha' stået med en Dansk/Svensk gårdhund eller en Boxer i stedet for den Schæfer jeg ønskede mig, dengang jeg fik min første hund, fordi jeg havde fulgt de råd jeg fik fra schæferejere der ligesom folk herinde, mente at en schæfer ikke var en hund for en førstegangs hundeejer. Mine grå schæfere kører med 120 i timen på træningsbanen mens de herhjemme er mindst ligeså rolige som en lab.
jul 2013
Ja, det vil jeg gøre Kim H
maj 2006
Det er vel ikke bedre at gå og ærgre sig i 12-14 år, fordi man lyttede til en fremmeds råd om ikke at anskaffe sig en BC, grå schæfer eller andet, fordi denne fremmede person syntes det havde været en stor mundfuld for dem.
De har allerede en Amstaff blanding, så jeg har en rimelig tiltro til at de vil kunne magte både en schæfer eller en BC hvis de besluttede sig for det
maj 2006
Jeg har haft hunde hele mit liv, og trænet hunde i rigtig mange år, både egne og andres, og det er min erfaring, som både træner og hundefører.
Hvor har du din erfaring fra, at det ikke skulle forholde sig sådan?
Her er det "at hundene langt hen ad vejen IKKE skulle blive, hvad vi gør dem til" Det andet vås kan jeg ikke ta' seriøst.
maj 2006
Der hvor jeg syntes kæden hopper af, er at folk herinde alle sammen tror, at lige netop deres race, kræver noget helt ud over det sædvanlige fra en kommende ejers side, for ligesom at signalere, at de selv er noget særlig, siden de kan lykkedes med deres hund.
Du har helt ret i, at en del hunde kan være en stor mundfuld, men familien er jo ikke uerfarne, da de har hund i forvejen, så jeg har tiltro til, at de sammen med en opdrætter af den/de racer der kommer på tale, finder ud af om det er et godt eller skidt valg.
Det er for nemt hver gang nogen spørger til et råd om valg af hund, bare at råbe lab.
Kan i øvrig godt li' du sætter en BC op sammen med malle og grå schæfer
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
BC, Malle og schæfer af brugsafstamning har helt klart det til fældes at det er ret krævende racer, ikke at de kræver det samme men at de alle er ret krævende;)
maj 2006
En stor del af at anskaffe sig en hund, er jo også at få lige netop den type hund man ønsker sig, og personlig havde jeg ikke overlevet 8-12 år med en lab, da de for mig er "røv syge", og den mening har jeg altid haft om lab/retriever, og dette er ikke sagt for at genere lab/retriever ejere, jeg søger bare noget andet i en hund.
maj 2004
jul 2006
Jeg var 13 da jeg fik min første hund , som mine forældre valgte. Da de skulle leve med hende hvis jeg ikke holdt ved. Hun døde i mine arme da hun var 13 og vi havde levet et langt omskifteligt liv sammen. Men det er ved gud ikke alle 13 -14-15 årige der er hvad jeg vil kalde "vedholdende".
Selvfølgelig kan TS være en af de få, men igen , så lav alle "begynderfejlene" på den og så køb drømme hunden senere. Jeg købte min drømmehund da jeg var 19. Hende har jeg stadig (jeg er 34). En hund er altså ikke bare noget man "bare lige har" (i min optik ihvertfald.)
jul 2013
jul 2006
maj 2006
Her er lidt info om hvad jeg søger:
*Jeg vil gerne have en aktiv og lærernem hund
*Jeg vil gerne kunne lave agility med den
*Det skal være en race der fungerer med alle hunde (jeg ved ikke om alle racer gør det)
Citat slut
Jeg mener bestemt en BC er et rigtig godt bud på det hun søger, men her er det så at alle de "kloge" skal fortælle, at en BC kan familien slet ikke tumle, fordi det er en aktiv hund og bla bla bla. Men for fanden, hun søger jo en aktiv hund.
maj 2006
Jeg har altså stor tiltro til hendes familie nok skal sætte grænser, hvis de mener hendes valg af race, bliver en for stor mundfuld
maj 2004
Et af hendes krav er jo, at den skal kunne fungere med familiens hunde - hvilket en border collies højst sandsynligt ikke kan.
Det er er meget muligt, at TS kan aktivere den rigeligt nu - men hvad hvis hun mister interessen om 5 år, og det så er hendes forældre der skal passe den. Kan og vil de så aktivere den rigeligt?
maj 2004
Vi kan godt håbe på, at familien kan/vil sætte grænser. Men faktum er, at vi ikke ved hvor meget familien ved om hunde. Vi ved ikke, om familien ved hvad fx en border collie kræver. Hvis de ikke ved det, kan de så sætter grænser? Og når vi ikke ved, hvad de ved, kan vi så bare gå ud fra, at de ved en masse? Det synes jeg er et ret stort sats.
jul 2013
Jeg har måske fundet et sted hvor jeg skal have hvalp fra og det er ikke nogle Bc'er
maj 2006
Og det har vist ikke meget at gøre med hvor meget hundetræner jeg er, men nok mere dit manglende kendskab til disse racer
Isabella må jeg høre hvad du har besluttet dig for, jeg lover at selv om det bliver en lab, aktiv eller ej, så vil jeg ikke prøve at tale dig fra det
jul 2013
http://www.hundegalleri.dk/marked/Hund/100096-blanding-af-racer-piv
jul 2006
maj 2004
Hunden kan da uden tvivl være en helt fantastisk hund alligevel - helt sikkert. Har selv haft to blandinger, som vi har været glade for. Men man har bare ikke en jordisk chance for at tjekke hundenes gener, hvilket jeg synes er ret vigtigt, når man vælger hund.
maj 2004
Jeg tænker også, at med en blanding af så mange forskellige racer, har man ingen chance for at vide, hvordan den ender. Hvis racerne minder om hinanden, er det lettere at spå om, men især samojeden falder noget udenfor kategori. :o)
Valg af hund? hjææælp